onsdag 1 mars 2017

Till Washington...

I början på februari fick jag förmånen att följa med en väninna på en fantastisk resa till Washington D.C. och New York. Vi reste den 4 februari och anlände 3 timmar försenade till Washington och vårt hotell nära Dupont Circle vid 18.30 på kvällen. Då var vi ganska trötta så det blev bara en snabb måltid på hotellet och sen i säng.

5:e februari, söndag

Efter frukost påbörjade vi en lååång promenad. Vi gick rakt söderut på W 22nd St ner till och förbi den imponerande byggnad där utrikesdepartementet huserar. Därefter var det en kort bit till vårt första stopp:
Lincoln Memorial

När man vänder sig om har man hela "The Mall" framför sig med Washington Monument, till vänster skymtar Capitol Hill. Från Lincoln Memorial till Capitol Hill är det nästan 3 km.

Capitol Hill här till höger om obelisken.

Sen tog vi en sväng ner till höger förbi Korean War Veterans Memorial och vidare ner till denna imponerande staty:

Martin Luther King Jr National Memorial

Tvärs över The Tidal Basin ligger:

Thomas Jefferson Memorial

Promenaden gick så vidare tillbaka upp till the Mall. Nästa sevärdhet som vi passerade var World War II Memorial:

Vi fortsatte fram till Washington Momument. Det är fortfarande stängt för reparation efter jordbävningen 2013 så det blev ingen tur upp till en förmodligen sagolik utsikt...Efter att ha rundat monumentet fortsatte vi rakt norrut till...

Vita Huset (här fotat med kameran innanför det pampiga järnstaketet)!

Vita Huset från framsidan.

Väldigt mycket extra avspärrningar som skulle vara kvar hela mars...så närmre kom vi inte.

Sen gick vi söderut igen, tillbaka till The Mall och där blev det en lunch sittande på muren utanför African-American Museum. På gatan framför - Constitution Avenue - kryllade det av Food Trucks så det var bara att välja sin favorit. Stärkta av lunchen fortsatte vi för ett snabbt besök på The National Museum of  American History i hopp om att få se en eller annan kvilt...det fanns två! Vi kunde i alla fall få oss en välbehövlig kopp kaffe.

Tillbaka upp till The Mall igen och nu började vi närma oss målet:

Capitol Hill

Här hade man ännu inte plockat bort allt efter The Inauguration of Mr T...

Vid det här laget hade klockan hunnit bli ganska mycket så vi började så smått röra oss "hemåt" mot hotellet och en välbehövlig vila innan middagen som intogs på en Thairestaurang nära hotellet. Ben och fötter behövde vila...